Mașina care lasă Dacia fără replică: de ce prețul Ford Puma îi pune probleme

de: Răzvan Băltărețu
18 11. 2019

Multă vreme Dacia s-a bucurat de-o poziție bună pe piața din România. Mașinile ieftine au prins. Doar că Ford Puma poate schimba regulile jocului, mai ales prin preț. Și prima țintă poate fi chiar Dacia Duster, acest SUV compact care a ajutat enorm producătorul din Mioveni.

De unde Renault s-a bucurat o perioadă de brandul Dacia, pentru că avea tehnologie mai veche și mai ieftină, acum lupta pe piața low-cost e tot mai evidentă. Volkswagen vrea să facă din Skoda un brand low-cost, iar Ford trage tare încă de la Puma, produs la Craiova.

„Vânzările Dacia sunt în calculele Renault în ceea ce privește strategia pentru respectarea normelor de poluare. «Tehnologia testată» a Dacia înseamnă că am amortizat cheltuielile [de cercetare și dezvoltare – n.r.] în cadrul grupului Renault. Renault va deveni mai mult și mai mult o companie care să dezvolte tehnologie, așa cum am dovedit-o cu modelul [hibrid] Clio și cu [hibrid plug-in] Captur, urmează condusul autonom și conectivitatea [5G – n.r.].”
Ali Kassai, vicepreședinte responsabil de planificarea produselor și programelor Renault

La așa poziționare, ca alternativă la Dacia în special pe low-mid-cost, Ford a venit cu Puma. Conform datelor oficiale comunicate de companie, modelul Puma poate fi cumpărat în versiunea Ford EcoSport cu 110-111 g/km emisii CO2 și un consum de 4,2 litri la 100 kilometri. Totodată, există și versiunea EcoBoost Hybrid cu 99 g/km emisii CO2 și consum de 4,3 l/100 km.

Ce preț are Ford Puma

Principalul rival pentru Puma este, de fapt, Dacia Duster. Chiar dacă Ford are o mașină ceva mai compactă, dar care arată mai bine. În versiunea standard – Titanium – Ford Puma are un preţ special de lansare: 16.500 de euro, TVA inclus. În comparație cu Dacia Duster, Ford Puma a primit cinci stele şi nu trei la testele la EuroNCAP.

Totodată, dispune de mult mai multe sisteme de siguranţă. Chiar și așa, e la un preț similar versiunilor premium de Duster. Și, la o adică, pe zona cea mai de jos a prețurilor bătaia e încă mare cu mașini second hand.

De ce Dacia e în pierdere odată cu lansarea Puma

Prețul e relevant, dar mai relevantă e strategia Ford pe mașinile din 2019 și din următorii ani. Acolo unde Dacia încă nu-i prezentă. Astfel, Puma este unul dintre cele 17 vehicule electrificate pe care Ford le va lansa în Europa până în 2024. Opt dintre acestea vor fi lansate în 2019. Asta în timp ce Dacia încă nu are un model electric sau hibrid în ofertă.

În 2019, Ford a mai spus că fiecare nou autoturism pe care îl va lansa va include o opţiune electrificată – mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid sau full-electric. Oferă astfel una dintre cele mai cuprinzătoare game de opţiuni electrificate pentru clienţii europeni.

În Europa, Renault și, implicit, Dacia au probleme din cauza costurilor conformării standardelor de poluarea înăsprite ale Uniunii Europene. Aceste companii, dar și altele, au la dispoziție până în 2021 ca să se plieze pe normele UE. În caz contrar, se pot aștepta la amenzi.

Amenzile vor ţine cont de emisiile tuturor maşinilor fabricate de companie, în speță Renault. Aici intră și modelele Dacia. În medie, datorită tehnologiilor moderne, maşinile brandului Renault emit mai puţin CO2 decât modelele Dacia. Arndt Ellinghorst, analist la Evercore ISI, apreciază că în următorii doi ani îndeplinirea ţintelor privind emisiile va costa producătorul local aproximativ 671 milioane de euro. Sau, per unitate, asta ar însemna 1.269 euro.

Primul pas ar fi o mașină hibrid. Apoi, una electrică, destul de așteptată deja.